ویژگی ها، اصلاحات و تغییرات ANSYS 17.0 در حوزه تحلیل های سازه ای

با توجه به اینکه نسخه جدید نرم افزارANSYS به بازار وارد شده است در این مقاله سعی شده است به طور خلاصه برخی امکانات جدید و اصلاحات آن نسبت به نسخه های قبل مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که حجم این تغییرات نسبت به نسخه قبلی بسیار زیاد است و ارائه آنها در یک مقاله امکان پذیر نمی باشد، بنابراین با توجه به تجربه کاری قبلی مجموعه شبیه سازان شریف مواردی که مهم تر به نظر می آیند در این مقاله ارائه شده است.

البته سعی می شود در مقالات آتی به سایر امکانات، قابلیت های اضافه شده و تغییرات اعمال شده در این نرم افزار اشاره شود.

  • تغییرات گرافیکی

شاید اولین چیزی که بعد از نصب نرم افزار انسیس ۱۷ با آن روبرو می شویم تغییر تصویر زمینه استارتاپ آن باشد.
در این عکس بسیار جذاب سعی شده است تمام ویژگی های و امکانات تحلیل نرم افزار ANSYS به صورت یکجا به تصویر کشیده شود.
ویژگی‌های ANSYS 17
بعد از بالا آمدن نرم افزار محیط اصلی آن را خواهیم دید که به طور کلی نسبت به نسخه های قبلی آن چندان تغییری نداشته است. از تغییرات اصلی این محیط می توان به اضافه شده گزینه Job به نوار ابزارهای بالا و همچنین ACT Start Page اشاره کرد.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • Node Selection and Element Selection

در این نسخه تغییراتی در نحوه انتخاب ند والمان از محیط گرافیکی ایجاد شده است. همان طور که در شکل زیر مشاهده می شود برای انتخاب ند و المان فیلترهای جدیدی اضافه شده است که سهولت انتخاب را نسبت به نسخه های پیشین افزایش می دهد.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • Named Selections

در این نسخه می توان با کلیک بر سر شاخه Named Selections و سپس انتخاب ابزار Worksheet لیست Named Selection های ساخته شده را مشاهده کرد.
ویژگی‌های ANSYS 17
علاوه بر این برای ایجاد Named Selection ها از طریق Worksheet معیارهای جدیدی اضافه شده است که در تصویر زیر برخی از آنها به تصویر کشیده شده اند.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • Hotkey

شاید اضافه شدن کلیدهای میان بر خیلی با اهمیت جلوه نکنند ولی در برخی مواقع(به ویژه برای کاربرانی که به دنبال راه های میان بر و آسان کردن کار ستاپ می باشند) بسیار مهم است. به عنوان مثال در این میان می توان به اضافه شدن میان بر برای ابزار انتخاب Extend که وظیفه اش در محیط Mechanical گسترش جز هندسی انتخاب شده به اجزا همسایه آن می باشد، اشاره کرد.

همچنین شاید بتوان گفت که مهم ترین کلید میان بر اضافه شده، گزینه F5 می باشد که برای Solve به کار گرفته می شود.

 

ویژگی‌های ANSYS 17
  •  Group Objects

یکی از امکاناتی که در نسخه ۱۶ به محیط Mechanical اضافه شد امکان Group کردن زیر مجموعه های درختواره تحلیل بود. شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این ابزار فوق العاده عدم امکان Show  و Hide کردن زیر مجموعه های آن بود که خوش بختانه در نسخه ۱۷ این امکان نیز به این ابزار اضافه شده است.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • اختصاص رنگ به مواد درEngineering Data

 این امکان جدید این قابلیت را به وجود می آورد که به هر یک از مواد رنگی نسبت داده شود و از این ویژگی نسبت داده شده به ماده بعدا برای نمایش اجسام در محیط Mechanical استفاده کرد.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • Weak Springs

این ابزار به عنوان یک کنترل کننده تحلیل در اختیار کاربران نرم افزار قرار دارد که شاید به توان گفت که یکی از مهم ترین وظایف آن کنترل حرکت جسم صلب می باشد.
در نسخه های پیشین این ابزار به صورت پیش فرض در حالت Program Controlled قرار داشت و حلگر نرم افزار بنا به شرایطی می توانست از قابلیت های آن استفاده کند.
ولی در نسخه فعلی، پیش فرض آن به حالت off تغییر کرده است.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • Distributed Solve Process Settings

این ابزار از زیر مجموعه های حلگر نرم افزار محسوب می شود و وظیفه آن گسسته سازی فرآیند حل برای افزایش بازده سیستم تحت شرایطی مشخص می باشد.
در نسخه ۱۷ این گزینه به صورت پیش فرض فعال می باشد.
این در حالی است که در نسخه های قبلی باید دستی این امکان فعال می شد.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • Fracture Analysis

ابزار Fracture در چند نسخه گذشته به امکانات نرم افزار اضافه شده است تا با توجه به محدودیت های روش اجزای محدود برای مدل سازی شکست، برخی از پارامترهای مکانیک شکست را در این محیط محاسبه کند. در این نسخه برخی نام ها و اصطلاحات تغییر کرده است. به عنوان نمونه، اسم زیر شاخه crack تغییر کرده است و در نسخه جدید با عنوان Semi-Elliptical Crack شناخته می شود. از دیگر تغییرات این ابزار می توان به اضافه شدن قابلیت تشکیل ترک Semi-Elliptical بر پایه مش tetrahedron اشاره کرد.
ویژگی‌های ANSYS 17
  • سرعتMapping

در حوزه المان بندی نیز تغییراتی رخ داده است که جا دارد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. ولی به عنوان مثال می توان به افزایش سرعت Mapping در المان بندی تا حدود ۱۵ برابر اشاره کرد.
  • نتایج

در بخش استخراج نتایج یا همان Results تغییرات زیادی رخ داده است که در ادامه برخی از آنها را فهرست وار ارائه شده اند:
سرعت ایجاد نتایج مانند تنش و کرنش تا حدود ۵ برابر افزایش یافته است.
در تحلیل های استاتیک و دینامیک کامل (full transient) می توان Reaction force and Moment را به هندسه نسبت داد و مقادیر نیروها و گشتاورهای عکس العمل را محاسبه کرد.
ویژگی‌های ANSYS 17
می توان تنش و کرنش لاین بادی های pipe را به کمک Calculate Beam Section Results استخراج کرد.
این قابلیت برای لاین بادی ها در نسخه قبلی اضافه شده بود ولی برای المان های Pipe جدید می باشد.
  • تغییرات محیط  Explicit Dynamics

مهم ترین تغییرات این محیط عبارتند از:

می توان هندسه تغییر شکل یافته تحلیل های بالا دست (upstream) را به این محیط Import کرد و به عنوان هندسه اولیه به کار گرفت و یا هندسه تغییر شکل یافته این محیط را برای استفاده در تحلیل های دیگر Export کرد.
محدودیت اعمال ۲۰۰ شرط مرزی برای این محیط و همچنین ۲۰۰ شرط اولیه حذف شده است.
  • ارتقایSolution

از تغییر و تحولات این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
هنگامی که از نوع تحلیل In Process استفاده می شود، Message های حل که شامل پیغام های هشدار و خطا هستند، در حین حل قابل رویت هستند.
این در حالی است که در نسخه های قبل بعد از اتمام حل این پیغام ها قابل رویت بودند.
یکی از ویژگی های جدید محیط Mechanical اعلام زمان کل تحلیل، Memory استفاده شده و حجم فایل نتایج بعد از پایان تحلیل است.
ویژگی‌های ANSYS 17

 

به این مطلب امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید