تحلیل NVH گیربکس خودرو

تحلیل مودال گیربکس

نویز و ارتعاش وسایل نقلیه یک بحث مهم در صنعت خودروسازی است که هم آلودگی صوتی محیط و هم راحتی سفر راننده و سرنشینان خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میزان ارتعاش و نویز خودرو، تاثیر قابل توجهی در برتری یک برند خودروسازی دارد. در نتیجه، کنترل ارتعاش و نویز، یک عامل مهم در فرآیند طراحی خودروها محسوب می‌شود. تحلیل نویز، ارتعاش و ناخوشایندی که تحت عنوان NVH نیز شناخته می‌شود، شامل کنترل و کاهش میزان نویز و ارتعاش سیستم است. در واقع NVH، بررسی می‌کند که یک ارتعاش چگونه شنیده می‌شود، چگونه احساس می‌شود و آیا خوشایند هست یا نه.

در تحلیل NVH، وضعیت سیستم کامل خودرو و یا مجموعه‌های فرعی خودرو در قالب آزمون‌های تجربی و شبیه‌سازی‌های عددی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. پیاده‌سازی آزمون‌های تجربی نیازمند شبیه‌سازهای ارتعاشی و ابزار دقیق‌های مخصوص مانند میکروفون، شتاب‌سنج، نیروسنج و لودسل است اما استفاده از روش‌های عددی برای پیاده‌سازی تحلیل NVH، علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیند، صرفه‌جویی در هزینه مصرفی را نیز به همراه دارد.

در این پروژه، تحلیل NVH یک نمونه گیربکس خودرو به کمک روش اجزا محدود و در محیط برنامه ANSYS مورد بررسی قرار گرفته است. فرکانس‌های طبیعی و شکل مودهای گیربکس در دنده‌های مختلف به صورت جداگانه استخراج شده است. سپس فرکانس‌های طبیعی و شکل مودهای پوسته گیربکس، بدست آمده است و در نهایت، وضعیت ارتعاشی گیربکس تحلیل و بررسی شده است.

سایر پروژه های انجام شده