طراحی وبهینه سازی عایق ارتعاشی مناسب برای کاهش ارتعاشات منتقل شده از محور رانشی شناور

طراحی وبهینه سازی عایق ارتعاشی مناسب برای کاهش ارتعاشات منتقل شده از محور رانشی شناور
طراحی وبهینه سازی عایق ارتعاشی مناسب برای کاهش ارتعاشات منتقل شده از محور رانشی شناور

سازه شناورهای دریایی از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که طراحی آن‌ براساس مأموریت شناور انجام می‌پذیرد. در اغلب شناورهای دریایی، نیروی لازم برای حرکت شناور از طریق سیستم رانش پروانه‌ای تامین می‌شود. پروانه رانشی یک نوع نیروی محوری تولید می‌کند که به دنبال آن، نوسانات محوری ایجاد می‌گردد. این نوسانات ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺷﻔﺖ ﺑﻪ ﻣﺪﺍﺭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﻭﺭ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲشوند. ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺍﺭﺗﻌﺎﺷﺎﺕ ﺷﻔﺖ ﻭ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺷﻨﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑـه ﺳـﺰﺍﻳﻲ ﺑﺮﺭﻭﻱ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ شناورهای دریایی دارد. در این پروژه، محور و پروانه یک شناور به صورت کوپل شده در محیط نرم‌افزار ANSYS مدل‌سازی شده‌است. نیروهای وارد بر محور و پروانه به عنوان منابع تحریک به مدل اعمال شده‌اند و پاسخ فرکانسی سیستم بدست آمده است. سپس برای کاهش ارتعاشات منتقل شده از محور رانشی به بدنه شناور، یک عایق ارتعاشی مناسب طراحی شده است که عملکرد عایق براساس پارامترهایی نظیر ابعاد، جنس و فاصله، بهینه‌سازی شده است.

کلمات کلیدی:انسیس ورکبنچ، تحلیل مودال، سیستم پروانه- شفت، فرکانس‌های طبیعی، عایق ارتعاشی

ANSYS Workbench, Modal Analysis, Propeller-Shaft System, Natural frequencies, Vibration Isolator

سایر پروژه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید